رادار انصراف نگهبان داوطلبان اخبار سیاسی و اجتماعی

رادار: انصراف نگهبان داوطلبان اخبار سیاسی و اجتماعی

گت بلاگز اخبار پزشکی با نوشیدنی گرم افطار کنید ، سحری غذای پرچرب نخورید

مدیرکل دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که مطالعات متعدد، نقش موثر روزه‌داری را در اصلاح بیماری‌های متفاوت نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: در اغلب ب

با نوشیدنی گرم افطار کنید ، سحری غذای پرچرب نخورید

سحری غذای پرچرب نخورید/ با نوشیدنی گرم افطار کنید

عبارات مهم : انواع

مدیرکل دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که مطالعات متعدد، نقش موثر روزه داری را در اصلاح بیماری های متفاوت نشان داده اند، خاطرنشان کرد: در اغلب بیماری هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و زیاد کردن وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه داری بافایده است.

به گزارش ایسنا، دکتر زهرا عبداللهی گفت: مطالعات نشان داده است روزه گرفتن جهت مبتلایان به چربی خون اوج بسیار بافایده است و میزان چربی های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می کند و موجب زیاد کردن میزان چربی های بافایده خون می شود.

با نوشیدنی گرم افطار کنید ، سحری غذای پرچرب نخورید

مدیرکل دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت بر مصرف سه وعده غذا در طول شبانه روز در ماه رمضان تاکید کرد و گفت: روزه داران همانند اوقاتی که روزه دار نیستند، در طول شبانه روز، سه وعده غذا مصرف کنند که این وعده ها مشمول بر افطار، شام و سحر است.

عبداللهی راجع به رعایت اصول تغذیه سالم در ماه رمضان تصریح کرد: بسیاری از افراد تصور می کنند هنگام سحر باید غذاهای پرچربی و پرکالری میل کنند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند، ولی مصرف مواد غذایی پرچربی به خصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود.

مدیرکل دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که مطالعات متعدد، نقش موثر روزه‌داری را در اصلاح بیماری‌های متفاوت نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: در اغلب ب

وی بر مصرف غذای کم چرب و مواد غذایی پرفیبر مثل میوه ها و سبزیها در وعده سحری تاکید کرد و گفت: مواد غذایی پرفیبر، آب زیادی در خود جذب می کنند و بدن میتواند آن را به آهستگی جذب کند و احساس تشنگی دیرتر عارض شود.

عبداللهی با بیان اینکه مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصا بین غذا توصیه نمی شود، خاطرنشان کرد: مصرف آب زیاد در وعده سحری، موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم های گوارشی شده است و روند هضم غذا مختل می شود، لذا مصرف بی رویه آن توصیه نمی شود. همچنین باید توجه شود که مصرف مایعات مثل آب آشامیدنی، آبمیوه، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک در فاصله بعد از افطار تا هنگام خوابیدن کمک میکند که تعادل آب و الکترولیتهای بدن در هنگام روزهداری، حفط شود.

مدیر دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در ماه مبارک رمضان بهتر است از غذاهای سرخ شده است و پرچرب استفاده نشود، یادآور شد: مصرف غذاهای سرخ شده است و پرچرب، علاوه بر زیاد کردن چربی های خون موجب سوء هاضمه، ورم معده، اضافه وزن و چاقی می شوند. همچنین مصرف زیاد چای به خصوص در وعده سحری توصیه نمی شود؛ لیکن چای مدرر است و باعث از دست دادن آب بدن شما می شود.

با نوشیدنی گرم افطار کنید ، سحری غذای پرچرب نخورید

عبداللهی در ادامه بیان کرد: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین مثل کیک های خامه ای، شکلات، شیرینی های خامه دار، زولبیا و بامیه، باقلوا، حلوای خیلی شیرین و چرب، شله زرد شیرین و چرب در ایام ماه مبارک رمضان اضافه وزن و چاقی و خطر اوج رفتن قند خون را به دنبال دارد.

وی با بیان این مطلب که آش رشته غلیظ همراه با پیاز داغ که حاوی روغن زیادی است و به وفور در افطار مصرف می شود، غذای مناسبی جهت افطار نیست، افزود: این غذا موجب سوءهاضمه و اختلالات گوارشی دیگر می شود و بهتر است به جای آن از آش رشته رقیق و کم روغن در وعده افطار استفاده شود.

مدیرکل دفتر اصلاح تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان این که مطالعات متعدد، نقش موثر روزه‌داری را در اصلاح بیماری‌های متفاوت نشان داده‌اند، خاطرنشان کرد: در اغلب ب

عبداللهی با اشاره به این که در خردادماه طول شب کوتاه تر هست، توصیه کرد: روزه داران بهتر است اندکی بعد از صرف افطار بسیار راحت و سبک (مثلا ۳۰ دقیقه بعد) اقدام به صرف شام نمایند و تا پیش از خوابیدن ۲ لیوان چای کم رنگ، یک لیوان شیر کم چرب (کمتر از ۲.۵ درصد چربی) و حداقل ۲ عدد میوه نیز میل کنند.

نخوردن سحری موجب چاقی می شود

وی گفت: علی رغم تصور بعضی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب چربی سوزی نمی شود، بلکه به علت افت شدید قند خون در طی روز موجب می شود تا شخص روزه دار در وقت افطار میل به بیشتری جهت خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند و همین عنوان در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.

با نوشیدنی گرم افطار کنید ، سحری غذای پرچرب نخورید

عبداللهی افزود: مصرف غذاهای سبک و مختصر مشمول بر گروههای غذایی شیر و لبنیات (مانند شیر و ماست و پنیر) میوهها و سبزیها و نان و غلات (مانند برنج و نان) مانند ترکیب نان و پنیر و سبزی که یکی از عادات خوب غذایی هموطنان در این ایام هست، بسیار توصیه میشود. مصرف نوشیدنی گرم نیز تاکید می شود. مصرف شیر گرم، فرنی و یا شیر برنج در هنگام افطار مناسب هست. همچنین استفاده از مواد غذایی آبکی مثل سوپ، آش، حلیم بدون روغن و همچنین مایعات به هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود.

عبداللهی تاکید کرد: استفاده از سبزی ها و میوه ها در هنگام افطار و همچنین در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به علت اینکه منبع خوبی از فیبر هستند، جهت دستگاه گوارش بسیار بافایده است و مانع بروز یبوست می شود. علاوه بر آنها توصیه می شود در وعده سحری مقدار مناسبی سبزی های متفاوت مصرف شود، سبزی ها با دارا بودن مواد مغذی متفاوت و آب، علاوه بر تامین ویتامین ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می کنند.

وی با بیان این که مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود، گفت: مصرف مواد غذایی شیرین با جنبش انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کم کردن قند خون می شوند. به این ترتیب مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای راحت در وعده سحری موجب می شود شخص سریعتر گرسنه شود. از آنجا که میوه ها نیز حاوی قندهای راحت هستند، توصیه میشود در وعده سحری کمتر مصرف شوند؛ انواع میوه را که حاوی ویتامین ها و املاح معدنی است و بسیار بافایده جهت سلامت بدن می باشد، بهتر است در وعده افطار و یا در فاصله افطار تا سحر مصرف کرد.

عبداللهی در ادامه تاکید کرد: توصیه می شود جهت تامین آب مورد نیاز بدن بعد از صرف افطار و تا قبل از خواب به تدریج انواع میوه، چای کمرنگ و سایر مایعات به خاص آب جهت جبران کم آبی بدن نوشیده شود.

وی گفت: یکی از عادات غذایی نادرست روزه داران این است که به علت تشنگی زیاد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنیهای سرد شروع می کنند که توصیه می شود، افطار را با نوشیدنی های گرم و یا ولرم مانند آب ولرم، چای کمرنگ و شیر گرم شروع کنند و بعد از آن روزه داران عزیز می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند، لیکن این دو باعث کنترل اشتها می شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت می کنند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار بافایده هست؛ لذا توصیه می شود که در وعده افطار حتی المقدور ۳ تا ۵ عدد خرما مصرف شود و البته از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.

عبداللهی تصریح کرد: در وعده های سحر و افطار از پرخوری اجتناب کنید و تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و مواد معدنی) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه درحد متعادل استفاده شود. افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار، چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار باعث اختلال در هضم مواد غذایی می شود. بعد از صرف سحری نیز بسیاری از روزه داران از بیم تشنگی فراوان آب می نوشند که عادت صحیح غذایی نیست. روزه داران از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری اجتناب کنند؛ آیا که چای باعث زیاد کردن دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی که بدن شما در طول روز به آن نیاز دارد می شود.

بنابر اعلام وبدا، عبداللهی با اشاره به اینکه روزه داران باید از مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر پرهیز کنند، گفت: این قبیل مواد دیر هضم هستند و باعث می شوند که به هنگام سحر به علت پری معده میل به غذا کم کردن پیدا کند.

وی گفت: مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده است به هنگام افطار مناسب نیست؛ به طور کلی توصیه می شود به جای غذاهای چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز، کم چرب و کم نمک استفاده شود.

وی همچنین افزود: مصرف میوه رنده شده، لبنیات مخصوصا شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشیدن چای کمرنگ جهت سالمندان روزه دار بافایده است و می تواند تعادل آب و املاح را برقرار کند. همچنین مصرف یک لیوان شیر در هنگام افطار و سحر و مصرف یک پیاله ماست در موقع شام به کودکان و نوجوانان روزه دار توصیه می شود.

عبداللهی در آخر در خصوص روزه دانش آموزان نیز یادآور شد: هرچند بخش عمده انرژی دانش آموزان در وقت روزه داری باید از گروه غذایی نان و غلات تامین شود، ولی مصرف مواد پروتئینی مانند انواع گوشت ها مخصوصا گوشت سفید، تخم مرغ، شیر و لبنیات جهت آنها مهم است.

واژه های کلیدی: انواع | شیرینی | استفاده | مواد غذایی | عادات غذایی | اخبار پزشکی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs